کد مطلب:277075 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

مهدی موعود از دیدگاه اسلام
دین مبین اسلام به عنوان دین خاتم و آخرین دین جامع و كامل آسمانی، از نخستین روزهای طلوع كه غریبانه سر از افق مكّه بیرون آورد و نمی توانست در زیر بار گران شكنجه های طاقت فرسای كفّار قریش و مشركان مكّه كمر راست كند، با دیدی وسیع، عمیق و جدّی به مسأله «مهدویّت» و آینده بشر نگریسته و به مسلمانان نوید «نیك فرجامی» در آینده تاریخ داده است.

طبق متون اصیل اسلامی، رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) در همان عصر غربت و دوران تنهایی خویش و در روزگاری كه هیچ كس باور نداشت كه آئین توحید و یكتاپرستی از مرز جزیرة العرب فراتر رود، از پیروزی اسلام و آینده جهان و سرانجام بشر سخن می راند.

شاهد صادق این گفتار، آیات متعددی است كه در قرآن كریم وارد شده و پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) و پیشوایان معصوم (علیهم السلام) آنها را به وجود مقدّس مهدی موعود (علیه السلام) و زمان ظهور مبارك آن حضرت تفسیر و تأویل نموداند.

علاوه بر این، در ضمن صدها حدیث معتبر و متواتر كه بزرگان و محدّثان شیعه و سنّی در منابع موثّق خود آورده اند، به معرّفی مهدی موعود (علیه السلام) و پایه گذار حكومت واحد جهانی پرداخته اند.

اینك برای این كه معلوم شود مسأله مهدویّت در اسلام تا چه اندازه اهمیّت دارد پیرامون عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) از دیدگاه شیعه و سنّی توضیح می دهیم و به برخی از روایاتی كه درباره اهمیّت این موضوع در منابع موثّق شیعه و سنّی آمده است



[ صفحه 63]



اشاره می كنیم؛ آنگاه درباره ویژگی های حضرت مهدی (علیه السلام) در روایات و تعداد روایات رسیده در موضوع ظهور، مطالبی را به طور اختصار تحت چند عنوان می نگاریم.